تبلیغات
طواف عشق - تربیت،سازماندهی و ساختن دیگران...!!!

تربیت،سازماندهی و ساختن دیگران...!!!

 

نوع مطلب :مذهبی ،

نوشته شده توسط:موسی رجوانی

بسم الله الرحمن الرحیم

خب؛وقتی  که کار رو  در جایگاه مناسب و در ام القری با مهره هایی که با اون علامت ها شناسایی شدن،شروع کردیم ،باید به روش خودمون نیز اعتماد داشته باشیم. که برای ساختن افراد راه های زیادی وجود داره(با بینش تاریخی و بینش سیاسی و بینش اجتماعی و عواطف انسانی و شعار هاو...).
بعضی از اهداف پایه های مستحکم تری رو می طلبه و هر چه سنگینی این اهداف بیشتر باشه مانع ها و خلل ها و....که ممکنه ما از اونجا ضربه بخوریم ،بیشتر مشخص میشه،تا حدی که خود رفتن ،مانع از رفتن میشه.
این اهداف ،جز بر پایه عبودیت(همون پایه مستحکم) شکل نمی گیره چرا  که پایه های دیگر چوبی اند و ما را فلج می کنن.
کسی که می خواهد باری بردارده باید پای خدا رو  هم داشته باشه و این عبودیته که این پا رو  میاره ( چرا که هر کس برای خدا شد،خدا نیز برای او و همراه او خواهد شد"بحار الانوار")
روش تربیتی که رسول خدا از آن برخورداره  همینه که خدا میگه :"تو بلند شو و مرا در دلها بزرگ کن"وقتی او بزرگ شد خواه  ناخواه،انتخاب میشه  و ما عبد او می شیم.
من وقتی عبودیت خدا رو انتخاب می کنم که در او،چند خصلت یافته باشم."بسم الله الرحمن الرحیم" او رحمن است و رحیم .اگربرای او و شاکر او شدم:"الحمد لله رب العالمین "،او رب است و دوباره رحمن و رحیم."الرحمن الرحیم"مالک است "مالک یوم الدین".این خصوصیات رو  که یافتم ،فقط او را انتخاب می کنم:"ایاک نعبد و ایاک نستعین"
اینجاست که دیگران در چشم من کوچک میشن؛چرا که یا رحمن نیستن و می گیرند ،یا اگر دهنده باشن و بخششی هم داشته باشن رحیم نیستن و از روی محبت نمیدن بلکه میدن تا به چیز دیگه ای برسن.اگر رحمتی هم داشته باشن رب نیستن و پرورش نمیدن.اگر هم رب باشن،رب همه محدودها نیستن رب همه عوالم نیستن بلکه عده ای رو برای یک محیط می سازن.مالک هم نیستن.چراکه اونچه رو که خرج کردن دیگر ندارن تا ادامه بدن.
وقتی من چیزی رو به دیگری می بخشم در همون لحظه مالک هستم،ولی وقتی دادم،دیگه مالک نیستم؛اما خداوند هم در همان لحظه و هم در تمامی لحظه ها،حتی وقتی  که می خواد پاداش بده،مالکه.اینجاست که من  با این خصوصیات،تنها او را انتخاب می کنم....
با این مقایسه هاست که خداوند در دل بزرگ میشه و دیگران هم او را انتخاب می کنن.اینجاست که خدا به راحتی شناخته میشه  و احتیاج به زور و ضربه و برهان نداره.
(در جواب این سوال که آیا می توان خدا را دید؟ هم میشه گفت که اصلا ما خودمون رو  با او می بینیم."انعام 103"او شهید و شاهد بر هر چیز است"بروج 9" نه اینکه ما هستی و آثار رو  شاهدی برای او بگیریم و از آثار  و شواهد به او برسیم.)
ما نه تنها هستی رو ،بلکه خودمون رو نیز با او می بینیم  و می شناسیم.اوست که ما رو  به سمت خویش برده ،که به ما دستور داده اند ،خدا را با خودش بشناسید.اگر خودمون رو احساس  کرد ه ایم با اوست که احساس کرده ایم.اگر خودمون رو دوست داریم با اوست که دوست داریم.از ما به ما نزدیک تر است.
شناخت این چنین خدایی است که اثر داره.او از من به من نزدیک تره و من  نه تنها او را با خودش که خودم رو با او شناخته ام.

ادامه دارد....


foot problems
شنبه 1396/06/18 10:28
Hello, I desire to subscribe for this weblog to get
most recent updates, so where can i do it please help out.
How do I stretch my Achilles tendon?
یکشنبه 1396/05/15 22:42
I really like what you guys are up too. This
kind of clever work and exposure! Keep up the wonderful works guys I've added you guys to my blogroll.
Taren
دوشنبه 1396/02/25 17:04
Ahaa, its good dialogue concerning this
piece of writing at this place at this webpage, I have read all that,
so at this time me also commenting here.
BHW
جمعه 1396/01/25 07:57
Hi, just wanted to say, I liked this article. It was practical.
Keep on posting!
مهدی کریمی
دوشنبه 1393/03/5 15:36
برام جالبه که تو هر گروهی (بعضا مذهبی) که پا گذاشتم یا فعالیتی کردم چیزی که یه گروه رو به طور کامل از هم پاشوند بی اخلاصی و بی بصیرتی بعضی از اعضا بود.
شهید همت:اگر همه در هدفمان اخلاص داشته باشیم و برای رضای خدا تلاش کنیم در هر صورت با هر اتفاقی که بیفته پیروزیم.
حقیقت پایداری یه گروه اینه.
محمد صالح
شنبه 1392/04/22 00:30
سلام

یه گیومه کم گذاشتم : این که تو انتخاب مهره و حرکت ممکنه مشکلی پیش بیاد رو شما گفتی و اینجاش برای شما بود و این که در حل این مشکل دو دیدگاه وجود داره ، نظر بنده بود که به خاطر کم گذاشتن گیومه این دوتا کنار هم این شکلی شد (پوزش)

منظورم از نزاع در نظرات این نبود که ما دوتا باهم مشکل داریم که... منظورم این بود که به فرض زمانی که شما شروع به حرکتی کردی و کسی با کلیت و یا شکل حرکت شما مخالف بود وبنا به گفته خودت باهاش درگیر شدی ، اون آیه شریفه راهکار میتونه باشه. کما این که پیش آمد که کسانی بودندکه شخصیتی رو خیلی دوست داشتند و مطالبی مخالفشون مطرح شد . راهکار درست هم اینه که اشکالات رو با مبانی درست حل کنیم که باید بررسی بشه چرا توی اون مورد خاص نتیجه مطلوب نداد. و این که میپرسم هدف باید دقیق باشه منظورم اینه که توی مشکلاتی مثل مشکلی که بیان شد ، داعیه هر دو طرف انا لله و انا الیه راجعون بود ولی مسیر متفاوت بود .که من اینو به خاطر تفاوت در مبانی میدونم که بناش درست گذاشته نشده. وگر نه کلام حق که دوجور متناقض نمیشه.

این که پرسیدید تناسب گفته های شما با چیز هایی که در این وبلاگ هم جاری بود ... : این که ما احساس نیاز کردیم و لزوم حرکت ما رو به این سمت برد که باید پایگاهی باشه و افرادی که هم عقیده هستند ، ازشون کمک بگیریم تا یه کار جمعی به شکلی که اثر مثبت داشته باشه ، شکل بگیره .

چیزی که من بیشتر برام سواله اینه که شما از این پست چه مقصودی داری و آیا صرفا قصدت تذکره (به چیز هایی که خود به خود جاریه؟) یا این که دنبال حرکتی هستی که هنوز انجامش ندادیم و روی زمین مونده و لازمه که انجام بشه؟

لطف کن استدلال هاتو کامل تر بنویس چون به عنوان مثال "مالکیت خدا" که نوشته بودی کلی مقدمات میخواد که ذکر نشده بود اگر هم اثبات بشه با برهانه که متوجه نشدم چرا همونی نوشتی رو برهان محسوب نکردی(حتی با این که از نظر حقیر کامل نبود.)
HOSEIN
پنجشنبه 1392/04/20 20:01
سلام وبتون خیلی زیباست اگه موافق باشید تبادل لینک کنیم
هنرمندنیا
پنجشنبه 1392/04/20 16:36
«واعتصموا بحبل الله» تا اختلافات از بین برود و همچنین افراد مفسد را از بینتان بیرون كنید یا این كه دخالت ندهیدتا اختلافات از بین برود.
محمد جواد مقدمی
پنجشنبه 1392/04/20 11:07
اخلاص و اخلاق دو مبحث بسیار مهم در یک گروه مذهبی است که الان هم دشمن همین رو نشانه گرفته.
الا بذکرالله تطمئن القلوب
منتظرالمهدی
چهارشنبه 1392/04/19 18:43
امان از ابوموسی اشعری ها
خوارج صدر اسلامم خودشونو برترمیدونستن
هیچ کس نمیگه ماست من ترشه
مواظب باشیم دچار اینا نشیم
محمد صالح
چهارشنبه 1392/04/19 18:15
سلام .
منظورم از آیه ای که در پست قبلیت نوشتم این بود که زمانی که گفتی در انتخاب مهره ها و حرکت کردن دچار مشکل شدیم و یا اصلا خود حرکت کردن و نحوه اون ما رو دچار مشکل کرد دوتا دیدگاه هست . یکی عنوان عبد داره و دیگریش نداره.
اونی که عبد هست و میخواد بمونه و این براش ارزشه ، آیه مذکور راهنماییش میکنه.(اول فکر کردم که خود شما راهکار ارائه کردی و من چون متوجه نشدم و هنوز هم نشدم ، راهی که قبلا بهش رو می آوردم رو نوشتم.)
بیشتر توضیح بدید لطفا

مهم تر از هر حرکتی مقصد حرکته درسته؟ شکی نیست که به خاطر تفاوت در استعداد ها و اذهان و تفکرات و احساسات و ... دیدگاه آدم ها و مقصد هاشون فرق میکنه. و من از شما پرسیدم که مقصد شما و ایجاب هاش چی ها هستن وگر نه همه آدم ها رشد در جهت مثبت رو دوست دارن(رشد های منفی و نامطلوب هم داریم) و نوشته های شما شاید طرحی از چیزی باشه که درون هر کسی میگذره . به عنوان مثال همین وبلاگ خودمون شاید تمامی مراتبی که من از پست هات برداشت کردم رو داشته ولی گاهی به دلایلی فراز و فرود داشته و نمیشه کلیت روال رو زیر سوال برد ، چون هدفش و مسیرش درست بوده(انشالله)

تو نظراتم دنبال این نگرد که قسمتی از پستتو کپی پیست کنم و روی اون تاکید کنم چون هرکسی اول پست رو کامل میخونه و نسبت به اون چیزی که تو ذهنش شکل گرفت (شاکله بحث شما) از شما سوال میپرسه. اینو به عنوان یه نکته کلی یادآور شدم.

بند اول این پست جملاتی به هم عطف شده ... لطف کن ارتباطشو بگو چون من خودم اگر این پست رو نخونده بودم به این شکلی که تو نوشتی نتیجه گیری نمی کردم.


پاسخ موسی رجوانی : علیکم السلام
1.من تمام پستهای گذشته رو چک می کنم بحثی که مربوط به نظرات پستهای قبلی هست رو همون جا مطرح کن.
2.نوشتی که من گفتم که " در انتخاب مهره ها و حرکت کردن دچار مشکل شدیم ...." سوال من از شما اینه که من این حرف ها رو کی و کجا زدم ؟در پست قبلی زدم یا در پست جدید ؟؟؟
الف)در پست قبلی میشد برداشت کرد که در انتخاب مهره ها دچار مشکل شدیم.اما هرگز از پست قبلی نمیشه برداشت کرد که خود حرکت کردن ما رو دچار مشکل کرد.چون تازه من در این پست صحبت از این کردم که خود حرکت ممکنه مانع حرکت باشه.
ب)نه در پست قبلی و نه در این پست،من صحبت از این که دو دیدگاه نکردم.من گفتم که (درهمین پست)که ما پایه ی مستحکم می خوایم که اون پایه عبودیت است تمام.اینجا من صحبت از روشهایی کردم برای تربیت که می تونه با بینش تاریخی همراه باشه با بینش سیاسی همراه باشه وووکه در بین اونها فقط عبودیت راه کار تربیتی و سازندگی و سازماندهی کردنه و مابقی یعنی غلطاندن.
سوال؟:شما میدونستید که من همچین پستی قراره بذارم که از اون استفاده کردید برای اینکه آیه قرآن رو ذکر کنید!!؟؟؟(در واقع دلیل آوردن آیه رو از این پست جدید پیدا کردید؟؟)
3.مصداق آیه زمانی است که نزاع باشه:
الف)طبق آیه اختلافی در گفته های من بود که با نظر قرآن مطابق نبوده باشه که گفتم بگید که اصلاحش کنم.
ب)اختلافی در بین ما است، که نشات گرفته از قبله(بیرون وبلاگ) ،که دخالتی در این پست نداره.
ج)اختلافی ندیدی ولی میگی هست که این نشون میده مطابق آیه برخورد نکردی و میخوای بگی که فقط مخالفی.
پس به من حق بده که مصداق آیه رو اینجا نبینم.
لطفا،اگر راجع به آیه ونظرات در پست قبلی صحبتی داری در پست قبلی بگو.لطفا!
4.شما یک دور دیگه بخون مطلب رو ؛راهکارها هم گفته شده.همون طور که میگی آیه اینطور راه کار میده(برای زمان اختلافات)من هم گفتم که آیه میگه چطور مهره ها رو شناسایی کنیم وووو...
5.مقصد همه یکی است "انا لله و انا الیه راجعون" هدف متفاوته.(مقصد دنیوی متفاوته)
6. هدف هر کسی مطابق (قدر و ارزش و اندازه)اوست.اگر بنا باشه هدف کسی رو عوض کنیم باید بینشش رو نسبت به اندازه و قدرش کم یا زیاد کنیم و قدر هم با مقایسه ها فهمیده میشه.که اینجا همچین بحثی نیست که هدف چیه اصلا فرق هدف با ارزش چیه؟که بحث خودش رو می طلبه.
7.بله هر آدمی رشد در جهت مثبت رو دوست داره و تمام این چیزایی که من گفتم می تونه در همه باشه که البته بودن با به مرحله اجرا در آوردن فرق داره.با اینکه چطور باهاش کار کنی فرق داره و اینکه چطور از اونها(استعدادها)استفاده کنی و به کار بگیریش فرق داره.و دقیقا اینجاست که یکی قاتل میشه و یکی غریق نجات.ما قراره که کاری کنیم که هر کسی ارزش خودش رو بدونه که اگر بدونه هدفی کمتر از خودش رو انتخاب نمی کنه.دقیقا حرفم از این پاراگراف، اینه که اگر من بدانم که هستم می توانم بفهمم برای چه باید باشم.
8. در همین وبلاگ اهدافی بوده و هست که من فکر میکنم اون اهداف برای پیشبرد اهداف کلی و شخصی هر کس(همون رشد در جهت مثبتی که گفتی)می تونه باشه.یکی از چیزهایی که در این پستها هست بحث رفاقته.و رفاقت چیزی که صبر و استقامت میاره و بدنبالش ...(که رفاقت بحث ها داره)چیزی که دیده نشد.یکی دیگه اینه که نیازها و کمبودهایی هست در ارتباط با دیگران و با محیط و حتی با خودمون و دقیقا همین هاست که نمیتونه هدفی رو تبیین کنه ودقیقا همینه که مانع حرکت میشه واینجاست که میگن گاهی خود حرکت مانع حرکته.
نکته اینجاست که مسیر حرکت برای بعضی ها اشتباه بود و از نظر من زیر سواله.حالا اگه در دید تو این مسیر یعنی روال کلی حرکت.
سوال ؟:مراتبی که در پست هام مشاهده شد(برداشت شما) و تماما در وبلاگ بود رو عنایت کنید؟
9.من دنبال کپی پیست نیستم؛ گفتی باید مو به مو تحلیل بشه؛ گفتم من هم هدفم از این پستها همینه.در غیر اینصورت من دارم وقت تلف میکنم.البته اگه نظری نباشه همه رو موافق میدونم و به کار خودم ادامه میدم.
(اگر هم خواستی کپی پیست کنی مثل من تمام جملات رو بگو نه اینکه بخوای روی یکیش تاکید کنی)
10.من نتیجه ای نگرفتم.گفتم حالا که دو مرحله قبل رو گفتم به این می رسیم که دیگران رو چگونه میشه تربیت کرد یا سازمان داد یا ساخت....
لطف کن اگه برداشتی داری یا نتیجه ای می گیری همون ها رو مطرح کن.که همون ها میشه شاکله ی پست(دقیقا همون چیزی که در ذهنت میاد).

به طور کلی نیتم اینه که دیگران این احساس درشون زنده بشه که نیازهایی داریم و برای این نیاز ها حرکتی.
ممنون بابت حوصله کردی و این نظر رو خوندی.
مهدی کریمی
چهارشنبه 1392/04/19 14:08
برام جالبه که تو هر گروهی (بعضا مذهبی) که پا گذاشتم یا فعالیتی کردم چیزی که یه گروه رو به طور کامل از هم پاشوند بی اخلاصی و بی بصیرتی بعصی از اعضا بود.
شهید همت:اگر همه در هدفمان اخلاص داشته باشیم و برای رضای خدا تلاش کنیم در هر صورت با هر اتفاقی که بیفته پیروزیم.
حقیقت پایداری یه گروه اینه.
سید محمد
سه شنبه 1392/04/18 22:39
سلام دوست عزیز...
وبلاگ مفیدی دارید اگه قابل بدونید وبگاه ما رو با عنوان"وبلاگ شخصی سید محمدرضا موسوی"لینک کنبد.
تا بتوانیم بهم دیگر سر بزنیم.
_اجرتان با امام زمان(عج)_
اللهم عجل لولیک الفرج

آدرس وبلاگم http://smrmosavi.mihanblog.com/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


هر کس گناهی کند... دوشنبه 1394/03/4
ما مدعیان صف اول بودیم... چهارشنبه 1394/01/5
دلم برای وبلاگمون تنگ شده... یکشنبه 1393/12/17
وای حسین... جمعه 1393/09/14
برسه به دست اونی که میخواد گناهشو ترک کنه جمعه 1393/07/18
فتنه های آخر الزمان سه شنبه 1393/07/15
علمدار چهارشنبه 1393/06/26
یک کتاب جمعه 1393/06/14
باران رحمتت را شكر . . . چهارشنبه 1393/06/5
جلسه بیست و هفتم (پیامبر و قرآن دو بال رسیدن به خدا) دوشنبه 1393/05/20
جلسه بیست و ششم (اهل حق و باطل تا قیامت دشمنند) یکشنبه 1393/05/19
جلسه بیست و پنجم (قرآن آیینه تمام نمای زندگی انسان) شنبه 1393/05/18
جلسه بیست و چهارم (درهای رحمت برای مومنین گشوده است) جمعه 1393/05/17
جلسه بیست و سوم (بازگشت نیكوی اهل تقوی به خدا) پنجشنبه 1393/05/16
جلسه بیست و دوم ( چگونه به صبر ایوب برسیم؟ ) چهارشنبه 1393/05/15
جلسه بیست ویكم ( توجه دائم به خدا ویژگی اصلی بنده های نمونه ) سه شنبه 1393/05/14
جلسه بیستم ( مقام تفویض هدیه پروردگار به برگزیدگان عباد ) دوشنبه 1393/05/13
جلسه نوزدهم ( بنای حكومت اسلامی بر اقامه نماز و ذكر خدا ) یکشنبه 1393/05/12
جلسه هجدهم ( تذكر و یاد خدا دلیل نزول قرآن ) شنبه 1393/05/11
جلسه هفدهم ( تدبر در قرآن زمینه ذكر خدا ) جمعه 1393/05/10
جلسه شانزدهم (خلقت بی هدف نیست) پنجشنبه 1393/05/9
جلسه پانزدهم ( از یاد بردن روز حساب، استقبال از هلاكت ) چهارشنبه 1393/05/8
نماز دوشنبه 1393/05/6
لحظه ای ناب با اساتید اخلاق 2 دوشنبه 1393/05/6
جلسه چهاردهم (فتنه و آزمون لازمه خلافت خداوند در زمین ) چهارشنبه 1393/05/1
سكوت صدای قشنگی ندارد . . . چهارشنبه 1393/05/1
جلسه سیزدهم (انبیاء الگوهای شایسته ی بندگی ) سه شنبه 1393/04/31
جلسه دوازدهم (عبودیت بالاترین مقام آفرینش ) دوشنبه 1393/04/30
شهادت حضرت امیر امومنین علی (علیه السلام) تسلیت باد یکشنبه 1393/04/29
تفسیر سوره مباركه ص جلسه یازدهم « مراحل آفرینش انسان » یکشنبه 1393/04/29
لیست آخرین پستها